Darbinieku vērtējumā galvenais organizāciju panākumu garants ir darbinieki, viņu profesionālisms, pieredze un zināšanas
- 15. May, 2025
- Signe Kaņējeva Lielo klientu direktore Personāla pētījumu eksperte

Lojāli klienti, kvalitatīvas preces un pakalpojumi, kā arī tālredzīgi vadītāji ietekmē organizāciju panākumus, taču uzņēmuma lielākā vērtība un “aktīvs” ir tieši darbinieki. Viņu zināšanas, prasmes un pieredze ir uzņēmuma lielākā vērtība – no darbiniekiem vislielākajā mērā ir atkarīga organizācijas izaugsme, veiksmīga un ilgtspējīga darbība. Turklāt darba devējiem jāapzinās, ka tieši darbinieki caur savu mutvārdu komunikāciju (word-of-mouth) ietekmē arī uzņēmuma iekšējo un ārējo tēlu – līdz ar to ir būtiski, vai darbinieki jūtas novērtēti, lepojas ar vietu, kurā strādā, un sniedz pozitīvas atsauksmes vai nē?
Pētījumu kompānija Kantar dažādu ar darba vidi saistītu jautājumu starpā noskaidroja arī, kas pašu darba ņēmēju redzējumā ir uzņēmuma, iestādes galvenais panākumu garants?
Pētījuma rezultāti atklāj, ka darbinieku vērtējumā galvenais uzņēmuma, iestādes panākumu garants ir darbinieki (39%), viņu profesionālisms, pieredze, zināšanas (35%), kā arī organizācijas ilglaicīga un veiksmīga darbība nozarē (20%).
Nedaudz mazāk nekā 1/5 strādājošo uzskata, ka organizācijas panākumu garants ir efektīva uzņēmuma vadība, labi vadītāji (16%), labs uzņēmuma, iestādes tēls, reputācija (15%), kā arī klienti (13%) un produkti vai pakalpojumi (13%).
Katra desmitā darbinieka vērtējumā organizācijas panākumu garants ir labs serviss, apkalpošana (10%) un efektīvi risinājumi (ražošanā, finansēs) (9%). Savukārt 5% strādājošo norāda, ka būtiska loma uzņēmuma veiksmīgai darbībai un attīstībai, ir inovācijām, jauninājumiem tirgū.
Aplūkojot datus dinamikā, atklājas, ka šogad, salīdzinājumā ar pirms diviem gadiem veikto pētījumu, ilglaicīga un veiksmīga darbība nozarē kā galvenais organizācijas panākumu garants ir minēts būtiski retāk (attiecīgi 20% šogad un 25% 2023. gadā). Pārējos parametros būtiskas izmaiņas neiezīmējas.
Kantar Lielo klientu direktore, socioloģe Signe Kaņējeva stāsta, ka, aplūkojot rezultātus sīkākās sociāli demogrāfiskās grupās, vērojamas vairākas vērā ņemamas sakarības.
Darbiniekus kā organizācijas panākumu garantu biežāk nekā kopumā ir uzsvēruši mazajos uzņēmumos (10-49 darbinieki) strādājošie, kā arī tie, kuri paši jūtas novērtēti kā darbinieki. Savukārt darbinieku profesionālismu, pieredzi, zināšanas salīdzinoši biežāk ir akcentējuši augstākā un vidējā līmeņa vadītāji, speciālisti, strādājošie ar lielāku darba stāžu (16 un vairāk gadu) attiecīgajā organizācijā, būvniecībā, valsts pārvaldē un aizsardzībā nodarbinātie, kā arī tie, kuri paši jūtas novērtēti kā darbinieki.
Uzņēmuma, iestādes ilglaicīgas un veiksmīgas darbības nozīmi nozarē salīdzinoši biežāk ir atzīmējuši elektroenerģijas, gāzes apgādes, siltumapgādes un informācijas, komunikācijas pakalpojumu jomās nodarbinātie, arī ražošanā un privātajā sektorā strādājošie, kamēr labas uzņēmuma, iestādes tēla, reputācijas lomu biežāk ir uzsvēruši rīdzinieki.
Interesanti, ka efektīvas uzņēmuma vadības, labu vadītāju lomu salīdzinoši biežāk ir akcentējuši paši augstākā un vidējā līmeņa vadītāji, kā arī citas (ne latviešu) tautības strādājošie.
Klientus kā organizācijas panākumu garantu vidēji biežāk ir minējuši gados visjaunākie (18-24 g.v.) darbinieki, strādājošie ar nelielu darba stāžu (1-2 gadi) attiecīgajā organizācijā, speciālisti, pakalpojumu un tirdzniecības darbinieki, kā arī vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā nodarbinātie.
Produktu vai pakalpojumu lomu salīdzinoši biežāk ir akcentējuši gados jaunāki (25-34 g.v.) darbinieki, strādājošie ar nelielu darba stāžu (mazāk par 1 gadu) attiecīgajā organizācijā, apstrādes rūpniecībā, vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā, informācijas, komunikācijas pakalpojumu sfērās nodarbinātie, privātajā sektorā strādājošie un rīdzinieki.
Raksturīgi, ka labs serviss, apkalpošana kā organizācijas panākumu garants salīdzinoši biežāk atklājas gados visjaunāko (18-24 g.v.) darbinieku, speciālistu, pakalpojumu un tirdzniecības darbinieku, vairumtirdzniecībā un mazumtirdzniecībā nodarbināto, kā arī mikro uzņēmumos (1-9 darbinieki) strādājošo vērtējumā.
Savukārt efektīvus risinājumus (ražošanā, finansēs) un inovācijas, jauninājumus tirgū uzņēmuma veiksmīgai darbībai salīdzinoši biežāk ir uzsvēruši tieši augstākā līmeņa vadītāji, efektīvus risinājumus arī apstrādes rūpniecībā un ražošanā nodarbinātie – domājams tie, kuri savā darba vidē ir bijuši vairāk iesaistīti vai pieredzējuši efektīvu risinājumu un inovāciju lomu un nozīmi uzņēmuma izaugsmē.
Par pētījumu
Pētījumu par dažādiem personāla vadības un darba tirgus jautājumiem pētījumu un konsultāciju kompānija Kantar veica laikā no 2025. gada 11. līdz 17. februārim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 900 darba ņēmējus.
Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas darba ņēmēju kopumam. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.