Divi no trim darbiniekiem Latvijā pēdējā laikā ir saskārušies ar kādu emocionālu vai psiholoģisku problēmu

Oktobris visā pasaulē tradicionāli tiek atzīmēts kā garīgās veselības mēnesis. Tam veltīti pasākumi nu jau vairākus gadus tiek īstenoti arī Latvijā.

Pētījumu kompānija Kantar, sekojot līdzi darbinieku apmierinātības, labbūtības un noskaņojuma tendencēm, veica aptauju, kurā noskaidroja, vai pēdējo 12 mēnešu laikā darbinieki Latvijā ir pieredzējuši kādas emocionālas vai psiholoģiskas problēmas (piem., trauksmi, depresīvas sajūtas, nomāktību).

Pētījuma rezultāti liecina, ka divi no trim (67%) darbiniekiem Latvijā pēdējo 12 mēnešu laikā ir saskārušies ar kādu emocionālu vai psiholoģisku problēmu, tostarp gandrīz piektdaļa (18%) darbinieku tās ir pieredzējuši bieži, bet puse (49%) – dažreiz.

To, ka pēdējo 12 mēnešu laikā emocionālas vai psiholoģiskas problēmas nav pieredzējuši, ir norādījuši 29% darba ņēmēju.

Eurobarometer pētījums (Special Mental Health Eurobarometer, 2023) liecina, ka no Baltijas valstīm tieši Latvijas un arī Lietuvas iedzīvotāji ar emocionālām vai psiholoģiskām problēmām pārējo Eiropas Savienības dalībvalstu iedzīvotāju vidū ir saskārušies salīdzinoši biežāk.

Tendenču līmenī, salīdzinot Eiropas Savienības valstu kopējos rezultātus ar aktuālā darbinieku pētījuma rādītājiem Latvijā, iezīmējas līdzīga sakarība – darbinieki Latvijā ar emocionālām vai psiholoģiskām problēmām saskaras caurmērā biežāk. Tā nedaudz mazāk nekā puse (46%) Eiropas Savienības iedzīvotāju pēdējo 12 mēnešu laikā ir saskārušies ar kādu emocionālu vai psiholoģisku problēmu, piemēram, nomāktību vai trauksmi, kamēr Kantar veiktā pētījuma dati liecina, ka Latvijas strādājošo vidū šis rādītājs ir būtiski augstāks (67%).

“Aplūkojot datus sīkākās sociāli demogrāfiskajās grupās, vērojamas vairākas interesantas sakarības: tādiem parametriem kā dzimums, darba slodze, ienākumu līmenis, kopējā apmierinātība ar dzīvi un darbu, kā arī savas emocionālās labsajūtas dzīvē un darbā vērtējumam ir tieša korelācija ar emocionālo vai psiholoģisko problēmu esamību”, norāda lielo klientu direktore, personāla pētījumu eksperte Signe Kaņējeva un piebilst, ka “arī tikai attālināts darbs vērtējams kā emocionālās labsajūtas potenciāls riska faktors”.

Tā emocionālas vai psiholoģiskas problēmas salīdzinoši biežāk ir pieredzējušas sievietes, gados jaunāki darbinieki (18-24 g.v.), strādājošie ar vidēji zemiem personīgajiem (601-1000 EUR) ienākumiem, darbinieki, kuri dzīvo vieni, tie, kuri strādā tikai attālināti (no mājām), strādājošie, kuri savu pašreizējo darba slodzi vērtē kā pārāk augstu un kuri negatīvi vērtē savu kopējo emocionālo labsajūtu dzīvē un darbā, kā arī kopumā ir neapmierināti gan ar savu dzīvi, gan darbu.

Un pretēji – ar emocionālām vai psiholoģiskām problēmām salīdzinoši retāk ir saskārušies vīrieši, darbinieki ar augstiem personīgajiem (1501 EUR un vairāk) ienākumiem, strādājošie ar darba stāžu no 6 līdz 10 gadiem, tie, kuri savu pašreizējo darba slodzi vērtē kā atbilstošu, darbinieki, kuri pozitīvi vērtē savu kopējo emocionālo labsajūtu dzīvē un darbā un kuri arī kopumā ir apmierināti gan ar savu dzīvi, gan darbu.

No vienas puses, organizācijām darbinieku emocionālās labbūtības un produktivitātes kontekstā ir jāpievērš uzmanība šīm riska grupām, no otras puses, arī darbiniekiem pašiem ir jāiesaistās savas fiziskās un emocionālās labsajūtas ‘muskuļa’ trenēšanā.

Par pētījumu

Kantar pētījumu veica laika periodā no 2024. gada no 17. līdz 23. septembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 1000 darba ņēmējus.

Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs darba ņēmēju kopumam. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.

Par Kantar

Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.

Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Signe Kaņējeva

Lielo klientu direktore
Personāla pētījumu eksperte

tālr.: 67 096 300
e–pasts: signe.kanejeva@kantar.com