Latvijas iedzīvotāji sagaida atbalstu kultūrai, izglītībai un sportam
- 15. October, 2024
- Agnese Krecele Vecākā klientu vadītāja Brand & Communication agnese.krecele@kantar.com
Kantar sociālā atbalsta pētījuma rezultāti rāda, ka pēdējos gados stabili augstāko pozīciju saglabā Latvijas sabiedrības pieprasījums pēc atbalsta kultūrai (37%).
Tikmēr pēdējā gada laikā sabiedrībā būtiski pieaudzis pieprasījums pēc atbalsta izglītībai (30%), sportam (30%) un veselības jomai (24%).
Datu analīze dažādās vecuma grupās atklāj, ka atbalstu kultūrai biežāk norādījuši jaunieši vecumā 16-24 gadi (52%), bet atbalstu sportam biežāk rosina iedzīvotāji vecuma grupā 35-44 gadi (36%). Gados vecāki iedzīvotāji (60-74 gadi), biežāk nekā iedzīvotāji kopumā, sagaida atbalstu veselības jomai (31%).
Lai aptaujas dalībniekiem būtu skaidrāks kultūras kā sociālā atbalsta jomas tvērums, pētījuma dalībniekiem tika dota iespēja atzīmēt konkrētas kultūras apakšjomas, kuras nepieciešams atbalstīt.
Biežāk iedzīvotāji norādījuši nepieciešamību atbalstīt kultūras projektus, kuri ir mērķēti uz Valsts kultūras mantojuma saglabāšanu un attīstīšanu (12%), kā arī teātri un mākslu (glezniecība, tēlniecība, lietišķā māksla u.tml.) (katrai jomai 8%). Pārējās kultūras apakšjomas atzīmētas līdzīgi bieži, kas norāda uz sabiedrības interesi par dažāda veida kultūras norisēm.
Jaunieši vecumā 16-24 gadi, biežāk nekā iedzīvotāji kopumā, vēlas, lai tiktu atbalstītas tādas kultūras apakšjomas kā māksla (16%), televīzijas raidījumi un šovi (15%), populārā mūzika (11%), kā arī kino (10%).
Pēdējo piecu gadu rezultātu dinamika rāda sabiedrības pieprasījuma noturību pēc kultūras pasākumiem, ko ietekmēja gan 2018. gada kultūras pasākumu dāsnais piedāvājums “Latvijai 100” ietvaros, gan Covid-19 pandēmijas ierobežojumi kultūras pasākumu apmeklēšanā.
Izglītības un sporta atbalsta svarīgums Latvijas sabiedrībā ir pieaudzis un nostiprinājies tieši pēdējo divu gadu laikā. Savukārt lielākais svarīguma samazinājums ir sabiedriskā atbalsta jomai ‘Apkārtējā vide, daba un tās aizsardzība’. Iespējams, iedzīvotājiem šķiet, ka šī joma pēdējos gados Latvijā ir labi atbalstīta un aktualizēta.
Kantar regulāri seko līdzi arī iedzīvotāju vērtībām un vajadzībām sabiedriskā atbalsta jomā – kādas sajūtas un emocijas sabiedrībai ir svarīgi gūt no sabiedriskā atbalsta aktivitātēm (neatkarīgi no konkrētās atbalsta jomas).
Biežāk iedzīvotāji sagaida, ka sabiedriskais atbalsts saistīsies ar Latvijas attīstību un investīcijām sabiedrības nākotnē.
Pēdējo piecu gadu rezultātu dinamika rāda Latvijas iedzīvotāju pieprasījuma noturību pēc investīcijām un attīstības. 2021. gadā, kad Latvijā un citur pasaulē uzmanības centrā bija Covid-19 pandēmija, pieauga gādīguma nozīme. Savukārt 2022. gada pavasarī, kad sākās pilna mēroga Krievijas iebrukums Ukrainā, sabiedriskā atbalsta jomā Latvijas sabiedrībā pieauga vajadzība pēc aizrautības un drosmes. Gan 2021., gan 2022. gadā, domājot par sabiedrisko atbalstu, samazinājās iedzīvotāju vajadzība pēc svētku sajūtas.
Par pētījumu
Pētījumu par sabiedrisko atbalstu Kantar šogad veica no 4. līdz 12. martam, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 1800 iedzīvotājus vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Tas ir regulārs pētījums, kuru pēc nemainīgas metodoloģijas Kantar veic reizi gadā pavasarī.
Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.