Strādājošo un studentu emocionālās vajadzības darba tirgū visbiežāk saistītas ar izaicinājumiem un uzvarām

Lai sniegtu darba devējiem ieteikumus, kā pilnveidot sava uzņēmuma kā darba devēja tēlu, pētījumu kompānija Kantar kopš 2007. gada regulāri veic Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumu, meklējot atbildes uz katram uzņēmumam būtiskiem jautājumiem: Kādas ir potenciālo darba ņēmēju gaidas pret darba devējiem, kuri ir būtiskākie darba devēja izvēles kritēriji? Kādas ir darba ņēmēju emocionālās vajadzības, izvēloties darba devēju? Kuri ir pievilcīgākie darba devēji Latvijā, un kāpēc? Kā potenciālie darba ņēmēji vērtē dažādu uzņēmumu kā darba devēju tēlu?

Pētījumā tiek noskaidrotas ne tikai šī brīža darba ņēmēju, bet arī topošo nākotnes speciālistu – studentu domas, turklāt jau piekto gadu padziļināti pētīts arī informāciju tehnoloģiju nozares pārstāvju viedoklis un gaidas pret vēlamo darba devēju.

Darba ņēmējiem un studentiem vispievilcīgākā šķiet informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozare

Kā liecina pētījums, gan strādājošo, gan studentu vidū nemainīgi starp pievilcīgākajām nozarēm ir informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozare – vairāk nekā trešā daļa (35%) studentu un ceturtā daļa (26%) darba ņēmēju vislabprātāk strādātu kādā no šīs nozares uzņēmumiem. Abās mērķa grupās populāri ir arī uzņēmumi, kas darbojas finanšu un apdrošināšanas nozarē, arī transporta un uzglabāšanas nozarē. Strādājošie labprāt strādātu arī apstrādes rūpniecības, lauksaimniecības, mežsaimniecības, kā arī vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības uzņēmumos.

Tikmēr viszemākā pievilcība strādājošo un studentu mērķa grupās ir administratīvo un apkalpojošo dienestu, operāciju ar nekustamo īpašumu, būvniecības, ieguves rūpniecības un karjeru izstrādes, ūdens apgāds, notekūdeņu un atkritumu apsaimniekošanas, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu, kā arī veselības un sociālās aprūpes, arī izglītības nozaru uzņēmumiem un iestādēm.

Starp pievilcīgākajiem darba devējiem Latvijā šogad arī jauni uzņēmumi

Arī šogad pētījuma ietvaros tika noskaidroti pievilcīgākie darba devēji Latvijā, t.i., tie uzņēmumi, kuros potenciālie darba ņēmēji strādātu vislabprātāk. Pētījumā tika iekļauti vairāk nekā 70 lielākie Latvijas uzņēmumi pēc darbinieku skaita un apgrozījuma no dažādām nozarēm, kā arī tie uzņēmumi, kurus spontāni nosauca paši pētījuma dalībnieki kā pievilcīgākos darba devējus Latvijā.

Kā liecina pētījuma rezultāti, priekšstats par pievilcīgākajiem darba devējiem ir diezgan noturīgs un vairums uzņēmumu savas līdera pozīcijas saglabā. Tomēr gada laikā ir notikušas arī izmaiņas un pievilcīgāko darba devēju topā ir arī jaunpienācēji – studentu mērķa grupā starp uzņēmumiem, kuri ne vienu vien reizi atzinīgi novērtēti arī iepriekšējo gadu pētījumos, šogad ierindojas arī “Latvenergo”, “Latvijas Sabiedriskie Mediji”, kā arī ir atgriezies uzņēmums “All Media Latvia”, tikmēr strādājošo mērķa grupā šogad starp pievilcīgākajiem darba devējiem ir atzīts arī “Mikrotīkls (Mikrotik)” un savas pozīcijas ir atkal nostiprinājuši “Latvijas Banka” un “Air Baltic Corporation”.

Pievilcīgākie darba devēji strādājošo uztverē ir “Latvijas valsts meži”, “Air Baltic Corporation”, “Starptautiskā lidosta “Rīga””, “Latvenergo”, “Mikrotīkls (Mikrotik)” un “Latvijas Banka”. Tikmēr Studentu mērķa grupā līdztekus uzņēmumiem “Latvijas valsts meži”, “Air Baltic Corporation”, “Mikrotīkls (Mikrotik)” un “Latvenergo” starp pievilcīgākajiem darba devējiem ierindojas arī “Printful”, “Swedbank”, “All Media Latvia”, “Accenture” un “Latvijas Sabiedriskie Mediji”. Šie uzņēmumi šogad ir atzīti kā pievilcīgākie – proti, ir spējuši Latvijas darba tirgu pārliecināt, ka tie, salīdzinājumā ar citiem uzņēmumiem, ir teicama vieta, kur strādāt.

Kas raksturo pievilcīgākos darba devējus, kādi kritēriji tiem piemīt?  

Darba ņēmēju un studentu skatījumā pievilcīgākos Latvijas darba devējus visbiežāk raksturo uzņēmuma darbības veiksmīgums savā jomā, uzņēmuma darbības jomas kopējā izaugsme un attīstība, arī tas, ka uzņēmums ir moderns, mūsdienīgs un vērsts uz inovācijām, ir ar labu reputāciju, kā arī nodrošina jēgpilnu darbu un tā pakalpojumi, produkti, projekti, risinājumi ir vērtīgi sabiedrībai un ilgtspējīgai nākotnei.

Rezultātu analīze dinamikā liecina, ka pievilcīgu darba devēju raksturojošie kritēriji darba ņēmēju mērķa grupā ir diezgan noturīgi un pēdējo gadu laikā būtiskas izmaiņas nav notikušas, tikmēr studenti šogad ievērojami biežāk nekā pērn pievilcīgākos Latvijas darba devējus raksturojuši kā tādus, kuri nodrošina konkurētspējīgu atalgojumu, rīkojas atbildīgi pret vidi, kā arī nodrošina elastīgu darba vietu – elastīgu darba vidi, darba formu un laiku, un iespēju apvienot darbu ar studijām.

Darba devēja izvēlē izšķiroša loma ir emocionālajām vajadzībām

Bez racionāliem darba devēja izvēli nosakošiem kritērijiem lielu lomu darba devēja izvēlē spēlē arī darba ņēmēju emocionālās vajadzības jeb tā sauktais “ātrais prāts” jeb mūsu zemapziņa – tas, kā darba devējs liek darbiniekiem izskatīties kā noteiktā uzņēmuma, amata pārstāvim, un kā darbinieks jūtas savā darbavietā.

Situācijā, kad vairāki darba devēji spēj piedāvāt vienlīdz pievilcīgas racionālās iespējas, kā, piemēram, dažādus papildu labumus, darba vides elastīgumu vai interesanta darba nodrošinājumu, spēja uzrunāt arī potenciālo darba ņēmēju emocionālās vajadzības var izrādīties izšķiroša.  Tādēļ Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumā ar NeedScope metodes elementiem padziļināti tiek pētītas arī darba ņēmēju un studentu emocionālās vajadzības un gaidas pret vēlamo darba devēju.

Emocionālās vajadzības darba devēja izvēlē tiek iedalītas sešos atšķirīgos segmentos, kur katrs uzrunā konkrētu emocionālo vajadzību: vai tā ir nepieciešamība pēc sevis apliecināšanas un individualitāte, kas ir balstīta sasniegumos, līderībā un profesionalitātē, vai varbūt nepieciešamība piederēt grupai un uzticēšanās, paļaušanās uz darba vidi?

Saskaņā ar pētījuma rezultātiem, Latvijas darba ņēmēju un studentu vidū vislielākais pieprasījums ir pēc “izaicinājumu un uzvaru” segmenta. Tas liecina, ka priekšroka vairāk tiek dota darba devējiem, kas ir vērsti uz sacensību, izaicinājumiem, drosmīgu, bezbailīgu ideju atbalstīšanu un realizēšanu, kā arī sasniegumiem, uzvarām, strauju un dinamisku attīstību, līderību. Attiecīgi šādi uzņēmumi piesaista darba ņēmējus, kas vēlas būt daļa no šādas dinamiskas un attīstošas, uz inovācijām vērstas kultūras un būt daļa no uzņēmuma uzvarām.

Kā norāda Kantar Klientu vadītāja, socioloģe Ilze Gansone: “Saglabājoties augstam pieprasījumam pēc darbaspēka, pārdomāts un spēcīgs darba devēja tēls ir būtisks aspekts, lai piesaistītu un noturētu labākos talantus. Uzņēmumam ir jāveido darba devēja tēls, kas vislabāk atbilst uzņēmuma sfērai, misijai un vīzijai, un uzņēmuma iekšējai kultūrai un vērtībām, vienlaikus ietverot tēlā arī šobrīd tirgū pieprasītākās vērtības – ieguvējs būs tas darba devējs, kurš saskaņoti un harmoniski savā tēlā iedzīvinās gan racionālos kritērijus, gan emocionālo vajadzību elementus darba devēja izvēlē”.

Cik pievilcīgs kā darba devējs strādājošo un studentu mērķa grupās ir Jūsu uzņēmums? Uz kuriem kritērijiem fokusēties darba devēja tēla veidošanā? Ja Jūs interesē ar darba devēja tēla vadību saistīti jautājumi vai pētījuma rezultāti, un vēlaties uzzināt, kā Jūsu uzņēmums / iestāde izskatās potenciālo darbinieku skatījumā un kā uzrunāt visatbilstošākos kandidātus racionālā un emocionālā līmenī, sazinieties ar mums – un mēs labprāt pastāstīsim sīkāk!

Par pētījumu

Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums tika veikts 2024. gada pavasarī darba ņēmēju un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot datorizētās tiešsaistes (online) intervijas, tika aptaujāti 1120 Latvijas darba ņēmēji, kā arī 500 vadošo Latvijas augstskolu studenti. Izlase ir reprezentatīva darba ņēmēju un studentu (pēc studiju specialitāšu un izglītības iestāžu) ģenerālajam kopumam, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju izlašu veidošanā un pētījumu veikšanā.