Kāda nozīme darbinieku piesaistē ir spēcīgam darba devēja tēlam un kādēļ par to ir jādomā?
- 10. September, 2024
- Ilze Gansone
Ņemot vērā darba tirgus tendences – demogrāfiskās pārmaiņas, vēsturiski zemāko bezdarba līmeni, dažādu jauno tendenču attīstības sekas, kurās tiek īpaši uzsvērta privātās un darba dzīves līdzsvara nozīme, arī straujo tehnoloģiju izaugsmi atsevišķās nozarēs, kas pieprasa darbaspēku ar jaunām profesionālām prasmēm un kvalifikāciju, – un no tā visa izrietošo darba devēju aizvien pieaugošo spriedzi piemērotāko darbinieku piesaistē, darba devēja tēla veidošana šobrīd ir kļuvusi svarīgāka kā jebkad agrāk. Pārdomāts un spēcīgs darba devēja tēls var kļūt par neatsveramu rīku cilvēkresursu vadības izaicinājumu pārvarēšanā.
Šajā rakstā aplūkosim Kantar veiktā Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījuma rezultātus par to, kāda nozīme ir spēcīgam darba devēja tēlam un vai Latvijas uzņēmumos tam tiek sekots līdzi, kā arī sniegsim ieskatu darba devēja tēla novērtējuma biežāk izmantotajās pieejās.
Neatkarīgi no tā, vai par to tiek domāts vai nē, jebkurai organizācijai piemīt “darba devēja tēls”
Darba devēja tēls – tā ir uzņēmuma vai organizācijas kā darba devēja reputācija jeb priekšstats par to kā par darba devēju gan esošo darbinieku, gan arī potenciālo darba ņēmēju un sabiedrības skatījumā.
Jebkurai darbavietai ir savs zīmols jeb uzņēmuma / organizācijas kā darba devēja uztvere, neatkarīgi no tā, vai apzināti tiek strādāts pie tā veidošanas vai nē – pat ja uzņēmums neveido savu tēlu, to veido citu cilvēku pieredze un viedokļi par uzņēmumu. Darba devēja zīmols ir cilvēku prātos uzburts tēls, asociācijas, kas saistās ar organizāciju, ietverot priekšstatu par to kā darba vietu, – uzņēmuma reputāciju attiecībā uz tajā esošo darba kultūru, vērtībām, darba apstākļiem un vidi, iespējām, kā arī izturēšanos pret darbiniekiem un to labsajūtu – un ietekmē gan esošo, gan potenciālo darba ņēmēju attieksmi un rīcību. Pozitīvam un pārdomāti būvētam darba devēja tēlam ir virkne ieguvumu un priekšrocību, turpretī organizācijām ar “sliktu darba devēja slavu” nākas saskarties ar virkni izaicinājumiem.
Spēcīgs un pārdomāts darba devēja tēls paaugstina uzņēmuma reputāciju, ļaujot kļūt par talantu piesaistes magnētu
Pārdomāts darba devēja tēls var būtiski palīdzēt noturēt esošos darbiniekus – pozitīvs tēls veicina darbinieku apmierinātību un lojalitāti, samazinot to rotāciju un uzlabojot motivāciju un produktivitāti. Investīcijas darba devēja zīmolā būtiski paaugstina arī potenciālo kandidātu kvalitāti, tādējādi samazinot personāla atlases izmaksas – spēcīgs darba devēja tēls ļauj izcelties citu darba devēju vidū, līdz ar to uzņēmumos ar spēcīgiem darba devēja zīmoliem vienmēr būs lielāks pretendentu skaits uz vienu darba vietu, kas nozīmē lielāku skaitu labāko, proti, kvalificētāko un motivētāko kandidātu. Tas ļauj būtiski ietaupīt laika un finanšu resursus.
Kā liecina Kantar veiktais Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums, kurā kopumā tika aptaujāti 1120 darba ņēmēji, no kuriem 208 augstākā un vidējā līmeņa uzņēmumu un iestāžu vadītāji, vairākuma (81%) augstākā un vidējā līmeņa vadītāju skatījumā spēcīgs uzņēmuma / organizācijas darba devēja tēls jeb uzņēmuma kā darba devēja reputācija ir būtiska labu darbinieku piesaistē (38% tam pilnībā piekrīt un 43% drīzāk piekrīt), un tikai 10% ir snieguši noraidošu atbildi.
Spēcīgs uzņēmuma tēls var būtiski ietekmēt arī uzņēmuma izaugsmi un attīstību
Uzņēmuma kā darba devēja reputācijai ir būtiska ietekme arī uz dažādiem uzņēmuma galvenajiem veiktspējas rādītājiem – labvēlīgs tēls uzlabo uzņēmuma kopējo reputāciju un veicina pozitīvu attiecību veidošanu ar klientiem un partneriem, kāpina uzņēmuma izaugsmi un attīstību, inovācijas, tā peļņu.
Arī Kantar ikgadēji veiktais Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums liecina, ka vairākuma (80%) augstākā un vidējā līmeņa uzņēmumu un iestāžu vadītāju skatījumā uzņēmuma / organizācijas darba devēja tēls jeb uzņēmuma kā darba devēja reputācija var pozitīvi vai negatīvi ietekmēt uzņēmuma peļņu un arī tā attīstību (37% vadītāju pilnībā tam piekrīt un 43% drīzāk piekrīt), un tikai 10% ir snieguši noraidošu atbildi. Rūpējoties par savu darba devēja tēlu, uzņēmums var nodrošināt savu ilgtermiņa izaugsmi, konkurētspēju tirgū un veiksmīgu darbību.
Sava uzņēmuma darba devēja tēlam līdzi seko un tā pilnveidē investē divas trešdaļas darba devēju
Nenoliedzami pēdējo gadu laikā darba devēju izpratne par darba devēja tēla nepieciešamību un priekšrocībām, ko dod spēcīgs un pārdomāti veidots tēls, ir augusi, un aizvien vairāk organizāciju mērķtiecīgi investē sava tēla veidošanā.
Saskaņā ar Kantar veikto pētījumu, darba devēja zīmola veidošana virknē Latvijas organizāciju ir kļuvusi par būtisku talantu vadības un komunikācijas stratēģiju – divas trešdaļas (63%) darba ņēmēju norāda, ka uzņēmumā / organizācijā, kurā viņi šobrīd strādā, tiek sekots līdzi tā darba devēja tēlam jeb uzņēmuma kā darba devēja reputācijai, tostarp – 34% uzņēmumos ir izstrādāta arī darba devēja tēla stratēģija un investēts tā pilnveidošanā, bet 29% – tiek sekots līdzi, bet nav izstrādāta darba devēja tēla stratēģija. Tikmēr katrs piektais (18%) darba ņēmējs norāda, ka uzņēmumā / organizācijā, kurā viņš strādā, netiek sekots līdzi darba devēja tēlam, tai skaitā – 10% neseko līdzi, bet ir par to domāts, un 8% neseko un nav par to arī domāts.
Darba devēja tēla stiprināšanu aktīvāk īsteno informāciju un komunikāciju pakalpojumu, finanšu un apdrošināšanas darbības nozaru uzņēmumi, kā arī lielāki uzņēmumi
Kantar Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījuma rezultātu analīze liecina, ka kopumā biežāk nekā vidēji pārējos Latvijas uzņēmumos tiek sekots līdzi un ir izstrādāta arī darba devēja tēla stratēģija un investēts tēla pilnveidē informāciju un komunikāciju pakalpojumu, kā arī finanšu, apdrošināšanas nozaru uzņēmumos, arī salīdzinoši lielākos uzņēmumos (100 un vairāk darbinieku). Tikmēr retāk savam darba devēja tēlam līdzi seko Kurzemes reģiona uzņēmumi, būvniecības nozares uzņēmumi, kā arī salīdzinoši mazāki uzņēmumi (līdz 19 darbiniekiem), kas ne reti saistīts ar ierobežotiem finanšu un cilvēkresursiem šajos uzņēmumos.
Interesanti ir tas, ka būtiska sakarība iezīmējas arī ar darbinieku apmierinātību – tie strādājošie, kuri ir ļoti apmierināti ar savu pašreizējo darbu, ievērojami biežāk norāda, ka uzņēmumā tiek sekots līdzi darba devēja tēlam, tai skaitā ir izstrādāta arī darba devēja tēla stratēģija un investēts tā pilnveidē, savukārt mazāk apmierinātie – ka ievērojami retāk tiek sekots līdzi. Tas apstiprina, ka darba devēja tēla jomas pilnveidošanas aktivitātēm ir vērā ņemama ietekme uz organizāciju darbinieku piesaistību un to apmierinātību un labbūtību darba vidē, kas nozīmē augstāku darbinieku motivāciju, noturību, lojalitāti, un līdz ar to arī uzņēmuma izaugsmi.
Bet kam būtu jāseko līdzi un jāpievērš uzmanība darba devēja zīmola veidošanā un pārvaldībā? Kā noteikt, vai esat pievilcīgs darba devējs, vai kas trūkst, lai par tādu kļūtu? Un kā novērtēt uzņēmuma līdzšinējos sasniegumus un sekot progresam, ja jau tiek strādāts pie darba devēja tēla pilnveides?
Darba devēja tēls un tā izaugsme jāvērtē kompleksi vienotā sistēmā – kombinētas metrikas ir veids, kā efektīvāk izmērīt un pamatot savus panākumus
Neatkarīgi no tā, vai darbs pie tēla veidošanas tiek uzsākts šobrīd vai jau kādu laiku investēts tā attīstībā, vienīgais veids, kā saprast, vai darba devēja zīmols ir spēcīgs, ir novērtēt tā panākumus.
Darba devēja tēla stratēģijas izstrādē un zīmola efektivitātes mērīšanā nozīme ir vispatverošai pieejai – vienotā sistēmā aplūkojot dažādus gan iekšējos, gan ārējos datus un darba devēju reputācijas novērtējumus.
Izmantojot vairāku metožu un rādītāju (metriku) kombināciju, var iegūt visaptverošu priekšstatu par to, kā uzņēmumu uztver tā darbinieki, potenciālie kandidāti un sabiedrība kopumā, sekojot līdzi tēla vērtējumam gan uzņēmuma iekšienē, gan ārpusē, un kā tas mainās. Mērķtiecīga šo rādītāju analīze ļaus veikt nepieciešamos uzlabojumus, lai veidotu spēcīgu un pozitīvu uzņēmuma darba devēja tēlu.
Cik pievilcīgs kā darba devējs ir Jūsu uzņēmums? Ja Jūs interesē ar darba devēja tēla vadību saistīti jautājumi vai pētījuma rezultāti un vēlaties uzzināt, kā Jūsu uzņēmums / organizācija izskatās potenciālo darbinieku skatījumā, kā uzrunāt potenciālos kandidātus racionālā un emocionālā līmenī, sazinieties ar mums – un mēs labprāt pastāstīsim sīkāk!
Par pētījumu
Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums tika veikts 2024. gada pavasarī darba ņēmēju un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot datorizētās tiešsaistes (online) intervijas, tika aptaujāti 1120 Latvijas darba ņēmēji, no kuriem 208 augstākā un vidējā līmeņa vadītāji, kā arī 500 vadošo Latvijas augstskolu studenti.
Izlase ir reprezentatīva darba ņēmēju un studentu (pēc studiju specialitāšu un izglītības iestāžu) ģenerālajam kopumam, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju izlašu veidošanā un pētījumu veikšanā.