STEREOTIPI = DISKRIMINĀCIJA

STEREOTIPI = DISKRIMINĀCIJA 


Globalizācijas un tehnoloģiju laikmetā, kad pasaule kļūst atvērtāka un pieejamāka, aizvien vairāk nākas saskarties ar jauniem izaicinājumiem gan personiskajā dzīvē, gan profesionālajā darba vidē. 

Darbā, mājās, uz ielas, veikalos mēs katru dienu satiekam un veidojam komunikāciju ar visdažādāko kompetenču, interešu, izskata, uzskata un uzvedības cilvēkiem, bet tikai ar dažiem no tiem mēs komunicējam nākotnē. Kāpēc tā? Iespējams, ka nav tādas nepieciešamības un nav kopīgu interešu, bet, manuprāt, ir liela iespējamība, ka pirmais iespaids un viedoklis par cilvēku ir radies balstoties uz stereotipiem. 

Stereotipisku domāšanu un aizspriedumus pret atšķirīgo, citādo vēl joprojām ir iespējams novērot darba tirgū Latvijā, Igaunijā un Lietuvā, kā arī visā pasaulē. Par to ir runāts, bet, manuprāt, par maz, jo darba tirgus stereotipi vairs neaprobežojas tikai ar dzimuma stereotipiem, bet tie “vairojas” un kļūst komplicētāki. Mūsu stereotipiskā domāšana ietekmē to, ka ne vienmēr konkrētajā amatā tiek pieņemts kompetentākais/-ā un atbilstošākais/-ā   kandidāts/-e.


Spriedze darba tirgū - cīņa par labākajiem

Pēdējos gados ekonomiskā situācija ir stipri uzlabojusies, kā rezultātā uzņēmumi attīstās un tiek veidotas jauna štata vietas. Kā arī mēs visi zinām, ka lielu iespaidu uz darbinieku trūkumu ir radījusi mūsu speciālistu došanās strādāt uz citām valstīm. Šobrīd Latvijā ir vakantas aptuveni 20 000 darba vietu, kas starp uzņēmumiem rada nežēlīgu cīņu par labākajiem kadriem. Vēl papildus izaicinājums darba devējiem ir gados jaunāku darbinieku nepārtrauktā mainība / tiekšanās pēc jaunas pieredze un uzņēmumu nespēja pret to cīnīties. 

Prasības pret darbiniekiem tikai pieaug.

Tai pašā laikā prasības kandidātiem no uzņēmumu puses ar katru gadu pieaug gan uz vadošajiem amatiem, gan uz labu speciālistu, ekspertu amatu pozīcijām. Papildus nodefinētajiem augstajiem kritērijiem, aizvien biežāk mums, personāla atlases ekspertiem, nākas saskarties ar to, ka klients gribētu izvērtēt tikai, piemēram, “vīrieti līdz 40 gadiem, kuram ir vēlme sevi pierādīt un kuram nav liekā svara problēmas.”

Klienta vārds ir likums - bet (!) vairāk un vairāk saprotu, ka esošajā darba tirgus situācijā nav vietas aizspriedumiem un stereotipiem, jo pretējā gadījumā ir liela iespējamība neiegūt atbalstošāko kandidātu savā komandā tikai tāpēc, ka viņam/-ai ir mazliet citādāka ādas krāsa vai ir par vecu / jaunu, vai  resnu / tievu. 


Stereotipi Igaunijas un Lietuvas darba tirgū

ARISTA Executive Search pārējie Baltijas valstu partneri Alo Naelpea un Vilija Doronenkoviene atzīst, ka viņu darba tirgū arī valda lieli stereotipi. 

Kā piemēru Alo pauž, ka Igaunijā uzņēmumiem, pirmkārt, ir bail ņemt darbā bijušos uzņēmējus, jo tiem visdrīzāk radīsies interese par kādu citu ideju un ka viņi neatdos sevi 100% uzņēmumam. Otrkārt, ir radies liels stereotips, ka cilvēki, kas nostrādājuši ļoti ilgu laiku (vismaz 15 gadi) vienā uzņēmumā, tad tiem nav ambīcijas, nav vēlmes būt ārpus savas komforta zonas un nav neko jaunu iemācījušies, treškārt, strauji augošie uzņēmumi ir nedaudz bailīgi ņemt savā komandā vecāka gājuma cilvēkus, jo, viņuprāt, tādā vecumā rodas enerģijas trūkums. 

Vilija min vairākus Lietuvas tirgū valdošos stereotipus, (1) cilvēkiem virs 40 gadiem trūkst enerģijas, un viņi nav “izsalkuši” pēc jauniem izaicinājumiem, (2) ir bailes strādāt kopā ar citādām nacionalitātēm, jo liekas, ka nebūs iespējamība saprasties, kā arī (3) nav vēlme ņemt darbā jaunas sievietes, jo viņām, iespējams, drīz būs ģimenes pieaugums, papildus tam, uzņēmumi bieži neredz iespējamību, ka uzņēmuma vadītāja varētu būt sieviete.

Diemžēl, arī Latvijā ir sastopami visi iepriekš minētie stereotipi. Vēl papildus tam, ir milzīgi aizspriedumi par cilvēkiem ar kustību traucējumiem un veselības problēmām, kas šo sabiedrības daļu ātri vien izolē no darba tirgus. Savukārt dzimumu nevienlīdzība ir aizvien mazāk sastopama, kas mūs, protams, iepriecina.


Pasaule kļūst atvērtāka ar katru dienu. Ir jāmainās!

Mēs, mūsu organizācijā, esam vienisprātis, ka kandidātus ir jāizvērtē pēc viņu kompetencēm un motivācijas, nevis izskata, svara, ādas krāsas, vecuma vai kāda cita faktora. Mums visiem nāksies mainīties un agri vai vēlu būs jāsaprot, ja ir vēlme pēc augsta līmeņa kompetencēs balstītiem vadītājiem un speciālistiem, tad stereotipiem nav vietas darba tirgū.


Iluta Gaile

ARISTA Executive Search Latvia vadītāja