Tikai katrs piektais (19%) Latvijas iedzīvotājs uzskata, ka sabiedrībā pietiekami daudz tiek runāts par menopauzi un tās ietekmi uz sieviešu veselību

Ik gadu 18. oktobrī tiek atzīmēta Pasaules Menopauzes diena, kuras mērķis ir veicināt sabiedrībā izpratni par menopauzi, tās ietekmi uz sievietes veselību, kā arī  veicināt sieviešu veselības aprūpi šajā dzīves posmā.  Kā zināms, menopauze ir dzīves posms, ko raksturo izmaiņas, kas var būtiski ietekmēt sievietes veselību un pašsajūtu.

Pētījumu kompānija Kantar veica pētījumu ar mērķi noskaidrot Latvijas iedzīvotāju kopējo izpratni un informētību par menopauzi, kā arī uzzināt darba ņēmēju viedokli par to, vai darbavietās tiek runāts par menopauzes tēmu, tiek nodrošināts kāds atbalsts sievietēm, kā arī vai būtu nepieciešams vairāk atbalstīt sievieti menopauzes laikā arī darba vidē (piemēram, piedāvājot elastīgu darba laiku u.c.).

Absolūtais vairākums (88%) Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka zina vai vismaz kaut ko ir dzirdējuši par to, kas ir menopauze

Kantar pētījuma rezultāti atklāj, ka absolūtais vairākums (88%) Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka zina vai vismaz ir kaut ko dzirdējuši par to, kas ir menopauze (tostarp 2/3 (66%) uzskata, ka zina, bet 1/5 (22%) norāda, ka ir kaut ko dzirdējuši). Savukārt aptuveni desmitdaļa (12%) iedzīvotāju nezina, kas ir menopauze.

Aplūkojot rezultātus sīkākās sociāli demogrāfiskajās grupās, atklājas, ka zinošākas par menopauzi ir sievietes, 55 līdz 65 gadus veci iedzīvotāji, iedzīvotāji ar latviešu sarunvalodu ģimenē, iedzīvotāji ar augstāko izglītību, tie, kuri ir paši sev ir darba devēji, iedzīvotāji ar vidēji augstiem personīgajiem un arī ģimenes ienākumiem uz vienu cilvēku (EUR 701 – 1000 “uz rokas”).

Savukārt salīdzinoši biežāk to, ka nezina, kas ir menopauze, ir norādījuši vīrieši, 18 līdz 24 gadus veci iedzīvotāji, cittautieši, iedzīvotāji ar pamatizglītību, skolnieki, studenti, kā arī nestrādājošie.

Tikai katrs piektais (19%) Latvijas iedzīvotājs uzskata, ka sabiedrībā pietiekami daudz tiek runāts par menopauzi un tās ietekmi uz sieviešu veselību

Dati liecina, ka tikai katrs piektais (19%) Latvijas iedzīvotājs uzskata, ka sabiedrībā pietiekami daudz tiek runāts par menopauzi un tās ietekmi uz sieviešu veselību (tostarp 6% – jā; 13% – drīzāk jā). Savukārt katrs otrais (55%) iedzīvotājs tā neuzskata (tostarp 39% – drīzāk nē; 16% – nē). Katram ceturtajam Latvijas iedzīvotājam (26%) ir bijis grūti sniegt konkrētu atbildi šajā jautājumā.

To, ka sabiedrībā pietiekami netiek runāts par menopauzi un tās ietekmi uz sieviešu veselību, salīdzinoši biežāk ir norādījušas pašas sievietes, 18 līdz 24, arī 25 līdz 34 gadus veci iedzīvotāji, kā arī skolnieki studenti.

Savukārt salīdzinoši retāk tam piekrīt vīrieši, 55 līdz 65 gadus veci iedzīvotāji, nepilsoņi, iedzīvotāji ar vidējo izglītību, caurmērā biežāk paužot pretēju viedokli.

Vien 6% darba ņēmēju Latvijā norāda, ka viņu darba vietā tiek runāts par menopauzes tēmu vai nodrošināts kāds atbalsts sievietēm

Lai gan arvien vairāk uzņēmumu Eiropā un arī citur pasaulē apspriež šo jautājumu un atzīst, ka menopauze būtu uzlūkojama kā veselīgas darba vides jautājums, nevis tikai personiska problēma, vien 6% darba ņēmēju Latvijā norāda, ka viņu darba vietā tiek runāts par menopauzes tēmu vai tiek nodrošināts kāds atbalsts sievietēm (piemēram, tiek piedāvāts elastīgs darba laiks) (tostarp 3% – jā; 3% – drīzāk jā). Vairums aptaujāto darbinieku pauž pretēju viedokli (tostarp 11% – drīzāk nē; 70% – nē). Aptuveni katram desmitajam (13%) ir bijis grūti sniegt konkrētu atbildi šajā jautājumā.

Salīdzinoši biežāk to, ka viņu darbavietā tiek runāts par menopauzes tēmu vai nodrošināts kāds atbalsts sievietēm, ir norādījuši Rīgas reģionā dzīvojošie.

Katrs otrais (49%) darbinieks Latvijā piekrīt, ka būtu nepieciešams vairāk atbalstīt sievietes menopauzes laikā darba vidē 

Katrs otrais (49%) darbinieks Latvijā piekrīt, ka būtu nepieciešams vairāk atbalstīt sievietes menopauzes laikā darba vidē (tostarp 17% – noteikti jā; 32% – drīzāk jā). Turpretim katrs piektais jeb 22% darbinieku ir pauduši pretēju viedokli, norādot, ka vairāk atbalstīt sievietes menopauzes laikā darba vidē nebūtu nepieciešams (tostarp 13% – drīzāk nē; 9% – noteikti nē). Nedaudz mazāk nekā trešdaļai (29%) ir bijis grūti sniegt konkrētu vērtējumu šajā jautājumā.

Salīdzinot ar 2024. gada pētījumu, ir būtiski krities to aptaujāto īpatsvars, kuri kopumā piekrīt šāda atbalsta nepieciešamībai (no 55% pērn uz 49% šogad), primāri samazinoties tieši to darbinieku īpatsvaram, kuri pilnībā piekrīt šāda atbalsta nepieciešamībai (-6 procentpunkti (PP), no 23% uz 17%).

Un pretēji – gada laikā ir būtiski palielinājies to aptaujāto darbinieku īpatsvars, kuri kopumā nepiekrīt šāda atbalsta nepieciešamībai (no 16% pērn uz 22% šogad).

Aplūkojot rezultātus sīkākās sociāli demogrāfiskajās grupās, atklājas, ka sievietes, kā arī 18 līdz 24 gadus veci darbinieki salīdzinoši biežāk piekrīt, ka lielāka atbalsta sniegšana sievietēm menopauzes laikā darba vidē būtu nepieciešama, savukārt salīdzinoši retāk tam piekrīt vīrieši, kā arī darbinieki ar vidējo izglītību, caurmērā biežāk paužot pretēju viedokli.

Jāsecina, ka, lai gan lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju zina, kas ir menopauze, sabiedrībā un darba vidē par šo tēmu joprojām tiek runāts reti. Tikai piektdaļa (19%) iedzīvotāju uzskata, ka sabiedrībā pietiekami daudz tiek runāts par menopauzes ietekmi uz sieviešu veselību, un vien 6% darba ņēmēju norāda, ka viņu darbavietā šis jautājums tiek apspriests vai arī tiek sniegts kāds atbalsts. Vienlaikus gandrīz puse darbinieku (49%) Latvijā atzīst, ka sievietēm menopauzes laikā būtu nepieciešams lielāks atbalsts darba vidē. Tas iezīmē sabiedrības informētības un darba vides iekļaušanas trūkumu, kā arī norāda uz potenciālu attīstības virzienu darba devējiem, veidojot iekļaujošāku un veselīgāku darba vidi.

Par aptauju

Aptauju pētījumu kompānija Kantar veica laikā no 2025. gada 21. līdz 23. oktobrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 65 gadiem (no tiem 547 algotos darbiniekus).

Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam vecumā no 18 līdz 65 gadiem. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.

Par Kantar

Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.

Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar 30 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Ingrīda Libora
Klientu vadītāja
T  +371 67096300
E  ingrida.libora@kantar.com