Globālam tirgum vajadzīgi globāli līderi

Pirms kāda laika bija ļoti populāri runāt par Latvijas Nokia meklējumiem, vismaz līdz brīdim, kad sašķobījās šī Somijas lepnuma tālākās izaugsmes stratēģija. Tad pieķērāmies idejai par Latvijas Skype. Lai kā mēs to sauktu, vēlme atrast produktu, kas būtu latviešu veiksmes stāsts pasaulē, nenorimst. Vieni aicina to meklēt tehnoloģijās, citi – valodu zināšanās, vēl citi – lauksaimniecībā.

Iespējas, nenoliedzami, mums ir, jo, lai iekarotu globālo tirgu, biznesa ģeogrāfiskajai atrašanās vietai mūsdienās vairs nav būtiskas nozīmes. Globalizācija ir iespraukusies visur. Tomēr pavisam maz izskanējušas diskusijas par to, vai mums ir tādi līderi, kuri spētu šīs labās idejas un inovācijas iznest pasaulē. Manuprāt, ar pasaules klases biznesa, produktu vai pakalpojumu radīšanu vien nepietiek. Varbūt mums pat šādi produkti jau ir, bet trūkst spēcīgu, globālu līderu.

Kaut arī viņi ne vienmēr ir tik plaši pazīstami kā prezidenti vai popzvaigznes, bieži vien šie līderi ir tie, kas rada būtiskas izmaiņas preču un pakalpojumu pārdošanā, finansēšanas modeļos, iedzīvotāju ieradumu maiņā, sabiedriskajā domā utt. Viņiem piemīt īpašs skatījums uz pasauli, kas ļauj komunicēt pāri robežām, veidojot globālu sociālo kapitālu, un redzēt biznesa iespējas, kuras vēl nav pietiekami apgūtas. Viņi uzskata sevi par globāliem pilsoņiem un spēj veiksmīgi sadarboties multikulturālā vidē, tomēr neaizmirst savas saknes.

Ilgtermiņa un uzticības pilnu partnerību būvēšana visos līmeņos un ar visām ieinteresētajām pusēm ir svarīga kompetence, kas izceļ globālus līderus citu vidū. Tam vajadzīga ne tikai stratēģiska domāšana un plāns, bet arī prasme tikt galā ar nenoteiktību un komplicētību, ātri adaptēties, strādāt dažādās kultūrās un ar dažādiem komunikācijas stiliem.

Ja kādreiz pasaules ietekmētāji un mainītāji lielākoties nāca no politiskās un bruņotās varas elites aprindām, tad pēdējā gadsimta laikā arvien vairāk uzvar meritokrātija – ietekme ir izglītotu un spējīgu cilvēku rokās, neatkarīgi no viņu sociālās izcelsmes un finansiālā stāvokļa. Tie vairs nav aristokrāti, bet uzņēmēji, tādi kā Bils Geitss, Stīvs Džobss vai Marks Cukerbergs un citi, kuru izgudrojumi maina cilvēku dzīves visā pasaulē. Tā kā viņu panākumi bijuši pašu rokās un neordinārā darbā gūti, tad viņi ir dinamiskāki un daudz vairāk orientēti uz pārmaiņām.

Neviens nepiedzimst par globālu līderi, par tādiem kļūst. Uz to virza mērķtiecīga spēju attīstīšana, personīgas attīstības ceļš, kas sākas ar sevis un savas kultūras apzināšanos un atšķirību saskatīšanu pasaulē. Skaidra vīzija par to, kas tu vēlies būt, noteikti var palīdzēt. Latvijai ir vajadzīgs veiksmes stāsts, un neviens to neizstāstīs pasaulei labāk kā talantīgi cilvēki, globāli līderi.