Katrs sestais darbinieks Latvijā (16%) pēdējā gada laikā emocionālas vai psiholoģiskas problēmas ir pieredzējis bieži, kamēr katrs otrais (49%) – dažreiz
- 9. October, 2025
- s

Oktobris visā pasaulē tradicionāli tiek atzīmēts kā garīgās veselības mēnesis. Savukārt Pasaules garīgās veselības diena (World Mental Health Day) tiek atzīmēta 10. oktobrī. Šogad Pasaules garīgās veselības dienas tēma ir “Garīgā veselība humanitārajās ārkārtas situācijās”. Šī tēma uzsver nepieciešamību pievērst uzmanību un stiprināt atbalstu iedzīvotāju garīgajai veselībai krīžu laikā, piemēram, globālu konfliktu, pandēmiju, dabas katastrofu un citu ārkārtas situāciju laikā.
Globālās krīzes atstāj ietekmi uz vispārējo cilvēku garīgo veselību, tostarp arī uz strādājošo emocionālo labsajūtu – gan tiešā veidā, gan arī pastarpināti. Trauksmē un stresā darbiniekiem ir grūti strādāt un attīstīties.
Pētījumu kompānija Kantar, sekojot līdzi darbinieku labbūtības un noskaņojuma tendencēm, šī gada septembrī veica aptauju, kurā noskaidroja, vai pēdējā gada laikā darbinieki Latvijā ir pieredzējuši kādas emocionālas vai psiholoģiskas problēmas (piem., trauksmi, depresīvas sajūtas, nomāktību) un vai ir vērojamas kādas rādītāju izmaiņas dinamikā.
Pētījuma rezultāti liecina, ka gandrīz divi no trim (64%) darbiniekiem Latvijā pēdējā gada laikā ir saskārušies ar kādu emocionālu vai psiholoģisku problēmu, tostarp puse (49%) darbinieku tās ir pieredzējuši dažreiz, bet aptuveni 1/6 (16%) – pat bieži.
Emocionālas vai psiholoģiskas problēmas pēdējā gada laikā nav pieredzējuši 1/3 (31%) darba ņēmēju.
Salīdzinot pētījuma rezultātus ar pirms gada veikto pētījumu, nozīmīgas atšķirības attiecībā uz piedzīvotām emocionālām vai psiholoģiskām problēmām nav vērojamas: attiecīgi 67% pērn un 64% darbinieku šogad ir atzinuši kādu emocionālu vai psiholoģisku problēmu (trauksmes, depresīvu sajūtu, nomāktības) esamību.
“Aplūkojot datus sīkākās sociāli demogrāfiskajās grupās, vērojamas vairākas interesantas sakarības: tādiem parametriem kā dzimumam, ienākumu līmenim, darba slodzei, kopējai emocionālajai labsajūtai darbā ir tieša korelācija ar emocionālo vai psiholoģisko problēmu esamību”, norāda lielo klientu direktore, personāla pētījumu eksperte Signe Kaņējeva un piebilst, ka “arī tikai attālināts darbs vērtējams kā emocionālās labsajūtas potenciāls riska faktors”.
Dati atklāj, ka emocionālas vai psiholoģiskas problēmas pēdējā gada laikā kopumā salīdzinoši biežāk ir pieredzējušas sievietes, strādājošie ar vidēji zemiem (601-1000 EUR) personīgajiem ienākumiem mēnesī, darbinieki ar salīdzinoši nelielu darba stāžu esošajā organizācijā (1-2 gadi), strādājošie, kuri savu pašreizējo darba slodzi vērtē kā pārāk augstu, tie, kuri negatīvi vērtē savu kopējo emocionālo labsajūtu darbā, kā arī tie, kuri darbā jau ir piedzīvojuši “izdegšanas” pazīmes.
Raksturīgi, ka gados jaunāki nodarbinātie (25-34 g.v.), darbinieki, kuri strādā tikai attālināti (no mājām), kā arī informācijas un komunikācijas pakalpojumu jomā strādājošie biežāk nekā vidēji ir atzinuši, ka emocionālas vai psiholoģiskas problēmas ir pieredzējuši pat bieži. Iespējams, tas ir saistāms ar zināmu izolētības sajūtu un ierobežotiem (pastarpinātiem) sociālajiem kontaktiem.
Un pretēji – ar emocionālām vai psiholoģiskām problēmām salīdzinoši retāk ir saskārušies vīrieši, elektroenerģijas, gāzes un siltumapgādes nozarē nodarbinātie, tie, kuri savu pašreizējo darba slodzi vērtē kā atbilstošu, darbinieki, kuri pozitīvi vērtē savu kopējo emocionālo labsajūtu darbā un kuri darbā nav piedzīvojuši “izdegšanas” pazīmes.
Lai krīžu laikā stiprinātu darbinieku garīgo veselību, darba devējiem ir būtiski nodrošināt psiholoģisko atbalstu, elastīgus darba apstākļus un atklātu komunikāciju, kas veicina uzticēšanos un emocionālu drošību, tādējādi uzlabojot arī darbinieku piesaistību, lojalitāti un kopējo produktivitāti.
Par pētījumu
Kantar pētījumu veica laika periodā no 2025. gada 9. līdz 15. septembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 910 darba ņēmējus.
Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs darba ņēmēju kopumam. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.
Signe Kaņējeva
Lielo klientu direktore
Personāla pētījumu eksperte
signe.kanejeva@kantar.com
+371 67096300