Gada laikā pārāk augstas darba slodzes vērtējums strādājošo vidū ir būtiski samazinājies

Kantar veikto darbinieku pētījumu rezultāti liecina, ka pārāk augsta darba slodze ir viens no biežāk minētajiem iemesliem, skaidrojot savu negatīvo emocionālo labsajūtu darbā un apsverot darba maiņas iespējas. Vairāk nekā 1/3 (36%) darba ņēmēju norāda, ka pārāk liela darba slodze, līdz ar augstu stresa līmeni (39%) un garīgās veselības problēmām (36%), ir starp galvenajiem iemesliem negatīvas emocionālās labsajūtas vērtējumam darbā.

(Sīkāk skatīt: https://www.kantar.lv/tnsab79/emocionalo-labsajutu-darba-stiprina-labs-mikroklimats-darba-stabilitate-darba-un-darba-satura-pievilcigums/)

Katrs ceturtais (24%) strādājošais savu darba slodzi vērtē kā pārāk augstu

Sekojot līdzi dažādiem ar darbu un darba vidi saistītiem aspektiem, pētījumu kompānija Kantar arī šogad veica darba ņēmēju aptauju, kurā noskaidroja dažādus aktuālus jautājumus, tostarp, kāda ir strādājošo darba slodze un tās izmaiņas dinamikā.

Pētījuma rezultāti atklāj, ka lai gan lielākā daļa (63%) strādājošo savu darba slodzi vērtē kā atbilstošu, tomēr gandrīz katrs trešais (31%) darbinieks to uzskata par neatbilstošu – attiecīgi katrs ceturtais (24%) kā pārāk augstu un gandrīz katrs desmitais (7%) kā pārāk zemu.

Raugoties uz aktuālā pētījuma rezultātiem, atklājas, ka savu darba slodzi kā atbilstošu salīdzinoši biežāk raksturo speciālisti, strādājošie ar augstiem (1501 EUR un vairāk) personīgajiem un arī ģimenes ienākumiem, tie darbinieki, kuri nedēļā strādā līdz 39 stundām vai 40 stundas, finanšu un apdrošināšanas, kā arī informācijas un komunikācijas pakalpojumu jomā nodarbinātie, “hibrīddarba” režīmā strādājošie, darbinieki, kuri kopumā ir apmierināti ar savu pašreizējo dzīvi un arī darbu, strādājošie, kuri savu pašreizējo emocionālo labsajūtu dzīvē un arī darbā vērtē pozitīvi, un kuri pēdējā laikā nav pieredzējuši kādas emocionālas  vai psiholoģiskas problēmas.

Savukārt to, ka viņu darba slodze ir pārāk augsta, vidēji biežāk norāda tie darbinieki, kuri nedēļā strādā 41 un vairāk stundas, darbinieki, kuri kopumā nav apmierināti ar savu pašreizējo dzīvi un arī darbu, kā arī strādājošie, kuri savu pašreizējo emocionālo labsajūtu dzīvē un arī darbā vērtē negatīvi.

Jāatzīmē, ka  izglītības jomā nodarbinātie, kuri pirms gada veiktajā pētījumā salīdzinoši biežāk norādīja, ka viņu darba slodze ir pārāk augsta, šogad šādu atbildi būtiski biežāk, kā darbinieki kopumā, nesniedz.

Interesanti, ka savu darba slodzi kā pārāk zemu biežāk nekā vidēji raksturo nevalstiskajās organizācijās, arī ieguves rūpniecībā un karjeru izstrādē nodarbinātie, mikro uzņēmumos (1 – 9 darbinieki) strādājošie, tie darbinieki, kuri nedēļā strādā 1 līdz 39 stundas, kā arī darbinieki, kuri savu pašreizējo emocionālo labsajūtu dzīvē vērtē negatīvi.

Lielo klientu direktore, socioloģe Signe Kaņējeva norāda, ka: “Gan pārāk augsta, gan pārāk zema darba slodze var būt par iemeslu darbinieku neapmierinātībai, motivācijas zudumam un darba maiņas iespēju apsvēršanai. Darba slodzes izvērtējums ir būtisks, lai panāktu līdzsvaru starp darba kvalitāti, produktivitāti un darbinieku apmierinātību, lojalitāti”.

Gada laikā pārāk augstas darba slodzes vērtējums strādājošo vidū ir būtiski samazinājies

Aplūkojot datus dinamikā, vērojama pozitīva sakarība – gada laikā pārāk augstas darba slodzes vērtējums darbinieku vidū ir būtiski samazinājies (no 28% pērn uz 24% šogad),  iezīmējoties tendencei pieaugt to strādājošo īpatsvaram, kuri savu slodzi raksturo kā atbilstošu.

Par pētījumu

Kantar pētījumu veica laika periodā no 2024. gada 17. līdz 23. septembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 1000 darba ņēmējus.

Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs darba ņēmēju kopumam. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.

Par Kantar

Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.

Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Signe Kaņējeva

Lielo klientu direktore
Personāla pētījumu eksperte
tālr.: 67 096 300
e–pasts: signe.kanejeva@kantar.com