Mutvārdu slava un atsauksmes par darba devēju var kļūt izšķirošas darba devēja izvēlē

Darba devēja reputācija rodas ne tikai no solījumiem – tā dzīvo arī cilvēku stāstos. Sarunas ar draugiem, kolēģiem vai paziņām bieži izrādās izšķirošas, lemjot, vai pieņemt jaunu darba piedāvājumu. Šajā rakstā ielūkosimies Kantar Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījuma, kas tika veikts darba ņēmēju un arī topošo nākotnes speciālistu – studentu  mērķa grupās, rezultātos, kas atklāj, cik tad patiesībā liela nozīme šodien ir mutvārdu slavai un neformāliem kontaktiem, izvēloties darba devēju?

Pozitīva mutvārdu slava var kļūt par vienu no vērtīgākajiem rīkiem talantu piesaistē

Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums rāda, ka atsauksmes un mutvārdu slava spēlē nozīmīgu lomu darba devēja izvēlē. Lielākā daļa strādājošo (75%) un studentu (74%) atzīst – pirms jauna darba piedāvājuma pieņemšanas viņi meklētu informāciju no esošajiem vai bijušajiem uzņēmuma darbiniekiem. Tikai neliela daļa – 16% strādājošo un 20% studentu – norāda, ka atsauksmes viņiem nebūtu svarīgas.

Jānorāda, ka tendences dažādās grupās atšķiras. Biežāk atsauksmes par potenciālo darbavietu meklētu 55 līdz 74 gadus veci strādājošie, cittautieši, arī profesionālajās bakalaura studiju programmās studējošie. Savukārt retāk šo soli spertu 25 līdz 34 gadus veci strādājošie, finanšu un apdrošināšanas nozarē nodarbinātie, kā arī tiesību zinātņu studenti.

“Pētījums skaidri parāda, cik būtiska ir reputācija darba tirgū – vairums pirms lēmuma pieņemšanas par labu konkrētam darba devējam vēlas uzzināt “iekšējo virtuvi” tieši no pirmavota – uzņēmuma darbiniekiem. Ja kādreiz darba devēji bija tie, kas aktīvi meklēja atsauksmes par kandidātiem, tad šodien arī kandidāti rūpīgi izvērtē darba devējus,” uzsver personāla pētījumu eksperte, socioloģe Ilze Gansone.

Neformālie kontakti ir spēcīgs “durvju atvērējs” darba tirgū

Pētījumā tika aplūkots arī tas, kā strādājošie ir ieguvuši savu pašreizējo darbu. Izrādās, ka neformālie kontakti darba meklējumā ir spēcīgs instruments – 28% strādājošo un 24% strādājošo studentu norāda, ka savu pašreizējo darbu ieguvuši “caur pazīšanos”, apliecinot, ka personīgie kontakti un ieteikumi bieži vien kļūst par nozīmīgu faktoru darba devēja izvēlē. Tie ir darba devēja reputācijas un tēla balsts, kas var izšķirt, vai potenciālais darbinieks pieņems konkrēto darba piedāvājumu.

Interesanti, ka, aplūkojot rezultātus sīkākās strādājošo apakšgrupās, redzams, ka šī tendence nav vienāda visās grupās.

Biežāk savu pašreizējo darba vietu “caur pazīšanos” ir ieguvuši strādājošie ar vidējo izglītību, lauksaimniecības, mežsaimniecības un zivsaimniecības nozarēs nodarbinātie, tie, kuri vislabprātāk strādātu elektroenerģijas, gāzes vai siltumapgādes nozarē, kvalificēti strādnieki pēc ieņemamā amata, arī studenti, kuri šobrīd strādā nepilnu darba laiku. Interesanti, ka neformālie kontakti darba iegūšanā biežāk bijuši izšķiroši arī tiem, kuri tuvāko 12 mēnešu laikā neplāno mainīt savu esošo darba devēju.

Tikmēr retāk savu pašreizējo darbu caur “pazīšanos” ir ieguvuši strādājošie vecumā no 25 līdz 34 gadiem, tie, kuri ieguvuši augstāko izglītību, kā arī valsts pārvaldē un aizsardzībā un izglītības nozarēs strādājošie. Mazāk tas raksturīgs arī augstākā līmeņa un citiem speciālistiem, tostarp IT jomā strādājošajiem, kā arī strādājošajiem ar personīgajiem ienākumiem virs 1600 eiro. Tikmēr studentu vidū “pazīšanās” loma ir mazāka to vidū, kuri studē sociālās zinātnes un komerczinības, kā arī starp tiem studentiem, kuri vislabprātāk strādātu valsts vai pašvaldību sektorā.

Laba mutvārdu slava nav tikai bonuss, tā ir priekšrocība

Kā norāda personāla pētījumu eksperte, socioloģe Ilze Gansone: “Darba devēja tēls nav tikai reklāmas kampaņu un “karjeras lapu” jautājums. Tas dzīvo cilvēku pieredzēs, sarunās un ieteikumos. Darba devēji, kas veido pozitīvu darba vidi un uztur labas attiecības ar saviem darbiniekiem, iegūst vērtīgu priekšrocību – ne tikai lojālu komandu, bet arī spēcīgu vēstnieku tīklu, kas palīdz piesaistīt jaunos talantus vēl pirms vakance nonāk sludinājumu portālos. Pozitīva mutvārdu slava var kļūt par vienu no spēcīgiem rīkiem talantu piesaistē, jo galu galā – apmierināts darbinieks ir vislabākā rekomendācija. Laba mutvārdu slava nav tikai bonuss, tā ir priekšrocība!”.

Par pētījumu

Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums tika veikts 2025. gada pavasarī no 28. marta līdz 6. maijam darba ņēmēju un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot datorizētās tiešsaistes (online) intervijas, tika aptaujāti 1120 Latvijas darba ņēmēji, kā arī 500 vadošo Latvijas augstskolu studenti.

Izlase ir reprezentatīva darba ņēmēju un studentu (pēc studiju specialitāšu un izglītības iestāžu) ģenerālajam kopumam, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju izlašu veidošanā un pētījumu veikšanā.