Pievilcīgāko darba devēju “panākumu atslēga” – no inovācijām līdz jēgpilnam darbam

Kas padara darba devēju patiesi pievilcīgu? Vai tā ir alga, draudzīga darba vide, attieksme pret darbiniekiem, vai varbūt sajūta, ka esi daļa no kaut kā lielāka un nozīmīga? Pieaugot konkurencei darba tirgū, darba devēji šos jautājumus mums kā pētniekiem uzdod  arvien biežāk.

Lai palīdzētu uzņēmumiem pilnveidot savu tēlu kā darba devējiem un piesaistīt labākos talantus, pētījumu kompānija Kantar jau vairāk nekā 15 gadus regulāri veic Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumu, meklējot atbildes uz katram uzņēmumam būtiskiem jautājumiem: Kāds ir darba ņēmēju noskaņojums? Kādas ir potenciālo darba ņēmēju gaidas pret darba devēju un kuri faktori ir izšķiroši darba devēja izvēlē? Kādas ir darba ņēmēju emocionālās vajadzības, izvēloties darba devēju? Kuri uzņēmumi Latvijā šobrīd izceļas kā pievilcīgākie darba devēji, un kāpēc? Un, visbeidzot, kā potenciālie darba meklētāji vērtē dažādu uzņēmumu tēlu darba tirgū?

Turklāt pētījumā tiek noskaidrotas ne tikai šī brīža darba ņēmēju, bet arī topošo nākotnes speciālistu – studentu viedoklis.

 

Darba ņēmējiem un studentiem joprojām vispievilcīgākais darbs šķiet informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozares uzņēmumos

Kā liecina pētījums, gan strādājošo, gan studentu vidū joprojām nemainīgi starp pievilcīgākajām nozarēm ir informācijas un komunikācijas pakalpojumu nozare – ievērojami vairāk nekā ceturtā daļa (29%) studentu un ceturtā daļa (24%) darba ņēmēju vislabprātāk strādātu kādā no šīs nozares uzņēmumiem (pie tam šīs nozares darba devēji jo īpaši iecienīti ir 25 līdz 34 gadus veciem strādājošajiem). Abās mērķa grupās augsta interese saglabājas arī par finanšu un apdrošināšanas nozari, kā arī transporta un uzglabāšanas nozares uzņēmumiem. Strādājošo vidū nozīmīgu vietu ieņem arī apstrādes rūpniecības, lauksaimniecības un mežsaimniecības, elektroenerģijas, gāzes un siltumapgādes uzņēmumi, kā arī vairumtirdzniecības un mazumtirdzniecības sektora uzņēmumi.

Tikmēr viszemākā pievilcība strādājošo un studentu mērķa grupās ir administratīvo un apkalpojošo dienestu, operāciju ar nekustamo īpašumu, ieguves rūpniecības un karjeru izstrādes, arī  mākslas, izklaides un atpūtas, kā arī izglītības nozaru uzņēmumiem un iestādēm. Strādājošo skatījumā maz vilinošs darbs ir arī profesionālo, zinātnisko un tehnisko pakalpojumu nozarē, tikmēr studentiem mazāk pievilcīgs šķiet darbs arī ūdens apgādes, notekūdeņu un atkritumu apsaimniekošanas, izmitināšanas un ēdināšanas pakalpojumu,  kā arī veselības un sociālās aprūpes nozaru uzņēmumos un iestādēs.

Aplūkojot ilgtermiņa  dinamiku, kopumā nozaru pievilcība gadu gaitā ir bijusi stabila, tomēr šogad redzamas arī nelielas pārmaiņas – studenti biežāk nekā pērn izrāda interesi par darbu būvniecības, kā arī transporta un uzglabāšanas nozaru uzņēmumos.

Starp pievilcīgākajiem darba devējiem Latvijā šogad arī jauni uzņēmumi

Arī šogad pētījuma ietvaros tika noskaidroti pievilcīgākie darba devēji Latvijā, t.i., tie uzņēmumi, kuros potenciālie darba ņēmēji strādātu vislabprātāk. Pētījumā tika iekļauti 70 lielākie Latvijas uzņēmumi pēc darbinieku skaita un apgrozījuma no dažādām nozarēm, kā arī tie uzņēmumi, kurus spontāni nosauca paši pētījuma dalībnieki kā pievilcīgākos darba devējus.

Kā liecina pētījuma rezultāti, lai arī priekšstats par pievilcīgākajiem darba devējiem ir salīdzinoši stabils un vairums uzņēmumu savas līdera pozīcijas saglabā no gada uz gadu, tomēr ir notikušas arī nelielas izmaiņas. Strādājošo mērķa grupas vērtējumā šogad starp pievilcīgākajiem darba devējiem iekļuvis arī “Latvijas Mobilais telefons”, savukārt studentu mērķa grupā jaunpienācēju vidū ir “Latvijas Banka” un “UPB”, un savas līdera pozīcijas ir atkal nostiprinājuši “Starptautiskā lidosta “Rīga”” un “Microsoft”.

 

 

Pievilcīgākie darba devēji strādājošo vērtējumā šogad ir “Latvijas valsts meži”, “Air Baltic Corporation”, “Starptautiskā lidosta “Rīga””, “Mikrotīkls (Mikrotik)”, “Latvijas Banka”, “Latvenergo” un “Latvijas Mobilais telefons”.

Studentu mērķa grupā aina ir daudzveidīgāka – līdzās jau minētajiem līderiem “Latvijas valsts meži”, “Air Baltic Corporation”, “Starptautiskā lidosta “Rīga””, “Mikrotīkls (Mikrotik)” un “Latvijas Banka” starp pievilcīgākajiem darba devējiem ierindojas arī “Printful”, “Swedbank”, “Microsoft”, “All Media Latvia” un “UPB”.

Šie uzņēmumi ir ar augstu atpazīstamību un darba ņēmēju un studentu acīs izceļas arī kā īpaši iekārojamas darba vietas un ir atzīti kā pievilcīgākie Latvijas darba devēji – proti, tādi, kuri ir spējuši Latvijas darba tirgu pārliecināt, ka tie, salīdzinājumā ar citiem uzņēmumiem, ir teicama vieta, kur strādāt.

Pievilcīgāko darba devēju “panākumu atslēga” – no inovācijām līdz jēgpilnam darbam

Lai noskaidrotu, kas padara Latvijas darba tirgus līderus pievilcīgus un kādi kritēriji tiem piemīt, pievilcīgākie darba devēji pētījuma ietvaros ir raksturoti ar 25 dažādiem kritērijiem.

Darba ņēmēju un studentu skatījumā Latvijas pievilcīgākie darba devēji ir tie, kas spēj apvienot vairākus svarīgus elementus.

Pirmkārt, tie ir veiksmīgi savā jomā – ir stabili, spējīgi sasniegt augstus rezultātus –, un darbojas nozarē, kas aug un attīstās. Šos darba devējus vieno arī laba reputācija – viņiem uzticas gan darbinieki, gan klienti, gan sabiedrība kopumā. Darbs šajos uzņēmumos ir arī jēgpilns, uzņēmuma pakalpojumi, produkti, projekti, risinājumi ir vērtīgi sabiedrībai un sniedz ieguldījumu ilgtspējīgā nākotnē un ļauj darbiniekiem justies nozīmīgiem. Visbeidzot, šie uzņēmumi ir mūsdienīgi, moderni un uz inovācijām vērsti – tie nebaidās no jaunu ideju, tehnoloģiju ieviešanas un pārmaiņām, kas palīdz virzīties uz priekšu.

Rezultātu analīze dinamikā liecina, ka pievilcīgus darba devējus raksturojošie kritēriji darba ņēmēju vidū ir salīdzinoši stabili – pēdējo gadu laikā būtisku izmaiņu nav bijis. Savukārt studentu skatījumā šogad biežāk nekā pērn pievilcīgākie Latvijas darba devēji ir raksturoti kā tādi, kas piedāvā pievilcīgu papildu ieguvumu sistēmu, kā arī nodrošina iespējas karjeras attīstībai ārvalstīs un komandējumiem uz ārzemēm. Vienlaikus mazinājusies ir reputācijas nozīme, lai gan joprojām laba reputācija saglabājas starp vadošajiem kritērijiem, kas raksturo pievilcīgu darba devēju.

Kā norāda personāla pētījumu eksperte, socioloģe Ilze Gansone: “Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījuma rezultāti šogad vēlreiz apliecina – darba devēja pievilcība nav nejaušība. Tā ir mērķtiecīga un ilgstoša uzņēmuma izvēle apvienot stratēģisku redzējumu ar patiesu rūpi par darbiniekiem. Pievilcīgākie darba devēji ir tie, kas pārliecinoši stāv uz stipriem pamatiem, drosmīgi skatās nākotnē un elpo mūsdienīgumu. Tajos cilvēki ne tikai strādā – viņi aug, attīstās un jūtas piederīgi kaut kam nozīmīgam. Spēcīgs darba devēja tēls ir kā neredzamais uzņēmuma kapitāls, kas piesaista un notur talantus. Tas dod uzņēmumam balsi darba tirgū un reputāciju, kurai uzticas. Un, ja atbilde uz jautājumu: “Kāpēc lai es izvēlētos tieši šo vietu?” ir pietiekami spēcīga, labākie profesionāļi ne tikai atnāk – viņi paliek.”.

Cik pievilcīgs kā darba devējs strādājošo un studentu mērķa grupās ir Jūsu uzņēmums? Uz kuriem kritērijiem fokusēties darba devēja tēla veidošanā? Ja Jūs interesē ar darba devēja tēla vadību saistīti jautājumi vai pētījuma rezultāti, un vēlaties uzzināt, kā Jūsu uzņēmums / iestāde izskatās potenciālo darbinieku skatījumā un kā uzrunāt visatbilstošākos kandidātus racionālā un emocionālā līmenī, sazinieties ar mums – un mēs labprāt pastāstīsim sīkāk!

Par pētījumu

Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums tika veikts 2025. gada pavasarī no 28. marta līdz 6. maijam darba ņēmēju un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot datorizētās tiešsaistes (online) intervijas, tika aptaujāti 1120 Latvijas darba ņēmēji, kā arī 500 vadošo Latvijas augstskolu studenti.

Izlase ir reprezentatīva darba ņēmēju un studentu (pēc studiju specialitāšu un izglītības iestāžu) ģenerālajam kopumam, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju izlašu veidošanā un pētījumu veikšanā.