48 stundas Maskavā jeb kā „apēst” darba devēja tēlu

Dažreiz dzīvē tā notiek, kad Tu ilgi kaut ko gaidi, liec augstas cerības, un, kad tas notiek, Tu esi vienkārši vīlies, ka iztērēji laiku un naudu kaut kam bezjēdzīgam. Tas, par ko es tālāk stāstīšu - ir absolūti pretēji! Gaidījām ilgi, cerējām, ka būs labi, un saņēmām VAIRĀK, nekā plānojām.
Un tagad visu pēc kārtas...
921 km un mēs esam Maskavā - pilsētā ar vairāk nekā 10 milj. iedzīvotāju. Pilsētā, kur notika sen gaidītais starptautiskais samits – „HR branding 2013” jeb „Darba devēja tēls 2013”. Cilvēki no dažādām valstīm (Ukrainas, Kazahstānas, ASV, Kanādas un arī MĒS no Latvijas) speciāli atbrauca, lai iegūtu unikālu pieredzi un iepazītos ar veiksmīgākajiem piemēriem darba devēja tēla jomā. Pārstāvji no tādām pazīstamām kompānijām kā PricewaterhouseCoopers, Siemens, Kimberly-Clark, Procter & Gamble, MTS, BEELINE, Adidas un citi, bija gatavi divu diena laikā dalīties un dalīties ar savu pieredzi - kā veidot un attīstīt darba devēja tēlu, kas ļautu piesaistīt talantīgus cilvēkus un noturēt esošus.  
„Neierobežoto iespēju teritorija”. Tieši tāds ir telekomunikācijas kompānijas Beeline moto. Kā sagatavoties rītdienas darbiniekiem? Jaunā paaudze grib redzēt iespējas un izvēlēties. Liela daļa prezentāciju bija veltītas paaudžu tēmai, kā labāk viņus motivēt un kā panākt iesaistīšanos. Interesanta pieeja darbinieku motivēšanā – „gamification” jeb darbs caur spēli. Gandrīz jebkuru procesu uzņēmumā var pārveidot spēles veidā – „paldies” kultūra, kur ir iespēja pelnīt žetonus par vērtību izrādīšanu, virtuālus bonusus par mērķu sasniegšanu, komandas balvas par sadarbības izpausmēm. Jaunie darbinieki jūtas piederīgi kopīgajai idejai, spēle kļūst par ikdienu, un darbs vairs nav „jādara”, bet to var darīt ar mīlestību un motivāciju. Pēc MTS datiem 50% no darbiniekiem vecumā no 16 līdz 35 gadiem uzskata, ka tas KĀ (iespēja patstāvīgi pieņemt lēmums, interesants darbs, profesionālā attīstība, jauna pieredze) viņi strādā ir svarīgāk, nekā CIK viņi pelna. PricewaterhouseCooperts piedāvā saviem talantīgajiem darbiniekiem iespēju strādāt pie unikāliem projektiem, piemēram, olimpiādes Sočos. Ir laiks padomāt par „neierobežotu iespēju” projektiem saviem darbiniekiem, lai veicinātu viņu attīstību un iesaistīšanos.
„Darbinieks – ir pozitīvs kompānijas ziņu nesējs”. Jebkura darba devēja tēla uzdevums ir padarīt darbiniekus par darba devēja tēla nesējiem, lai informācija, kas tiek nesta uz āru, būtu atbilstoša Jūsu kultūrai un vērtībām. Headhunter (hh.ru) kompānija Krievijā veica pētījumu un noskaidroja, ka, saistībā ar darba devēja tēlu, darbinieki pozitīvāk runā par stabilitāti, algu, normu ievērošanu un karjeras iespējām, bet negatīvāk apspriež tādas tēmas kā birokrātija un liels darba apjoms. Kā galveno iemeslu pieņemt darba piedāvājumu, darbinieki min: interesants darbs (56%) un alga (37%). Savukārt iemesli palikt: interesants darbs (56%) un draudzīga atmosfēra (39%). Šodienas uzdevums ir integrēt darbiniekus darba devēja tēla veidošanā, iesaistīt viņus jau pašā sākumā, uzzināt viņu vēlmes un vajadzības un veidot tādu vidi, kur šie cilvēki var realizēt savu potenciālu. Ja jums ir cilvēki, kas grib dejot – tad organizējiet viņiem deju nodarbības! Ja Jūsu darbinieki grib lasīt pēdējos izdevumus – tad izveidojiet bibliotēku darbā! Finansiālās izmaksas būs nelielas salīdzinājumā ar to ieguvumu, kad darbinieki stāstīs par savu darba devēju. Atbalstiet darbinieku talantus un intereses, un viņi kļūs par darba devēja tēla vēstniekiem!
„Darbinieku laimes vadītājs” jeb „darbinieku labklājības vadītājs” ir tikai daļa no amatiem, kuros šobrīd strādā HR cilvēki. Un nozīme ir nevis amata nosaukumā, bet tā būtībā. Mūsdienīgs HR cilvēks ir tāds, kurš rūpējās par to, lai jebkurš uzņēmumā justos laimīgs. Mūsdienīga HR galvenās funkcijas ir vienlaikus būt par darba devēja tēla menedžeri, analītiķi un pārdevēju.
Noslēgumā gribu pieminēt Maikla Burčellu (Michael Burchellu), institūta „Great Place to Work” dibinātāju, kurš savā prezentācija ļoti daudz runāja par to, kā izveidot izcilu darba vietu. Viņš saka: „Izcila darba vieta – ir vieta, kur darbinieki uzticas cilvēkiem, ar kuriem strādā, un ir lepni par to, ko viņi dara, un arī saņem gandarījumu no saskarsmes ar kolēģiem”. Piecas svarīgākās lietas, par kurām runāja Maikls: uzticība, cieņa, godīgums, lepnums un sadarbība. Tās ir lietas, kuras veido izcilu darba vietu un pēc kurām katram uzņēmumam ir jātiecas.
Paldies, Maskavai un emociju bagātam samitam „HR branding 2013” par iespēju dalīties šajā pieredzē ar mūsu klientiem!

Inna Ferdmane
Atlases komandas vadītāja